Social-Juridic

Centenarului Marii Uniri 1918 are logo oficial, urmat de un mare scandal!

  Ministerul Culturii a anunţat că, în urma concursului de idei lansat împreună cu Uniunea Agențiilor de Publicitate din România și cu sprijinul International Advertising Association, al Centrului de Excelență în Studiul Imaginii și al UNArte, la care au participat pro bono trei agenții, respectiv Pastel, FCB BUCHAREST și Brand New, a fost aleasă identitatea vizuală ce va reprezenta Centenarul Marii Uniri de la 1918 și al Războiului pentru Întregirea Neamului.

Propunerea câștigătoare este cea a FCB BUCHAREST (cu un total de 234,64 puncte), denumită “Hora” (foto ataşat), carea s-a aflat pe primul loc atât în preferințele juriului, cât și ale publicului, din partea căruia a primit 27% din voturile exprimate:

“Logoul a fost construit pornind de la două cercuri reunite de simbolul infinitului. Cercurile sunt compuse din puncte individuale care cresc și se dezvoltă. Hora infinită obținută este un simbol viu, sugerând continuitate împreună, rezistență și creștere.” se precizează într-un comunicat de presă emis de instituţie.

Concursul pentru alegerea identităţii vizuale a Centenarului, dar mai ales câştigătorul ales a stârnit un val de reacţii în spaţiul public. Printr-o postare publicată pe pagina sa de Facebook, scriitorul Alexandru Petria a subliniat aspectul potrivit căruia culorile din cifra “1” ce reprezintă steagul României, sunt în ordinea inversă – roşu, galben, albastru.

Mai mult, Deputatul PNL Florin Roman i-a cerut demisia ministrului Culturii:

“Drapelul României este tricolor; culorile sunt aşezate vertical, în ordinea următoare începând de la lance: albastru, galben, roşu. (…) Explicaţiile ministrului Culturii şi trimiterile sale la o Constituţie de dinainte de făurirea statului român modern reprezintă o aberaţie şi o mistificare a istoriei României. Constituţia prevede «albastru, galben, roşu», iar orice altă interpretare este neconstituţională! PSD şi ministrul Romaşcanu trebuie să înţeleagă că nu putem să ne jucăm cu simbolurile naţionale!”.

Ulterior, Ministerul Culturii a făcut o serie de precizări în urma criticilor aduse privind elementele ce compun logoul:

“Ideea pe care creatorii logoului au încercat să o ilustreze este cea de avans. În termeni de design, direcția este întotdeauna ilustrată dinspre stânga, înspre dreapta, dreapta reprezentând avânt, înaintare, în timp ce stânga, opusul. Din aceste motive, cifra ”1” din componența logoului trebuie interpretată ca un drapel în înaintare, caz în care lancea se află în față, respectiv în partea dreaptă, ordinea culorilor de la stânga la dreapta fiind roșu-galben-albastru. De altfel, și modul în care a fost realizată cifra ”1” sugerează un drapel în mișcare.”

În plus, potrivit Ministerului, realizatorii logoului au folosit ca sursă de inspirație mai multe picturi și ilustrații ale unor scene de război în care este implicată Armata Română, iar acestea exemplifică perfect alegerea pentru această ordine a culorilor, logoul fiind un simbol grafic ce folosește culorile naționale și care nu trebuie interpretat ca o reproducere 1:1 a drapelului României.

Anul aceste, de Ziua Naţională a României (1 decembrie), se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire. Sărbătoarea aniversează Marea Adunare Națională de la Alba Iulia și unirea provinciilor Basarabia, Bucovina, Transilvania, Banat, Crișana, Maramureș și Sătmar cu Regatul României.