Fasolea – leguma care „mănâncă“ zahărul

0

Pentru că are foarte puţină grăsime şi colesterol deloc, fasolea este foarte indicată în regimul diabeticilor. O porţie de fasole în fiecare zi îi ajută pe cei care au diabet de tip 2 să ţină sub control nivelurile de zaharuri din sânge şi reduce riscul de infarct.

”Această legumă este recomandată diabeticilor. deoarece are un indice glicemic scăzut, dar si carbohidraţi benefici, cu proteine slabe şi fibre solubile”, spune dr.Daniela Stan, medic de familie din Călăraşi. De altfel, fasolea mai este cunoscută şi sub denumirea de “mâncător de zahăr”, pentru că este foarte bogată în fibre vegetale, care împiedică absorbţia zaharurilor şi reduc secreţia de insulină.

Conţinutul bogat de substanţe nutritive o face un produs alimentar foarte sănătos. Fasolea este o sursă de vitamina B, potasiu, seleniu, magneziu şi chiar calciu. Fasolea conţine o varietate de vitamine si minerale, inclusiv calciu, fosfor, potasiu, acid folic, magneziu şi fier. Calciul şi fosforul joacă un rol vital în sănătatea oaselor. Potasiul acţionează împreună cu sodiul pentru a menţine o tensiune arterială sănătoasă.

Magneziul are mai multe scopuri în organism: susţine funcţiile musculare şi nervoase, menţine sistemul imunitar, se îngrijeşte de sănătatea oaselor şi a tensiunii arteriale şi ajută la metabolizarea energiei. Fierul este o parte importantă a proteinelor de transport de oxigen în sânge şi promovează dezvoltarea celulelor.

Recomandată anemicilor

Boabele de fasole sunt surse concentrare de molibden, un mineral mai puţin cunoscut, necesar pentru fabricarea unor enzime cu rol în detoxifierea organismului.

Deoarece are un conţinut bogat de fibre, de proteine, glucide, fier, potasiu, seleniu şi de calciu, medicii o recomandă celor care au carenţă de fier, copiilor aflaţi în perioada de creştere şi persoanelor care sunt în convalescenţă. Deoarece are un indice glicemic foarte scăzut, diabeticii n-ar trebui să ignore acest aliment.

Glucide bune

În funcţie de soiul legumei, valoarea enegetică a boabelor uscate este de 200-250 kcal/ la 100 g. Un studiu recent al nutriţioniştilor europeni menţionează că glucidele conţinute în fasolea boabe fac parte din categoria glucidelor „bune,” care nu cresc glicemia, în comparaţie cu alimentele bogate în carbohidraţi (cum sunt fructele), care furnizează energie de scurtă durată.

De asemenea, fasolea boabe este şi o sursă de vitamine (A, complexul B, C, E, K şi PP), de acid folic şi de enzime. În acelaşi timp, cercetările au scos la iveală şi faptul că, la consumatorii de fasole boabe, riscul de a face cancer la colon, la sân sau de a suferi de o boală cardiacă este redus.

Fasolea uscată conţine fibre solubile şi insolubile. Prima categorie de fibre previne constipaţia, iar cele insolubile reduc nivelul grăsimilor din sânge. Secrete la fiert Pentru a îndepărta riscul balonării, boabele se pun la înmuiat cu opt ore înainte de fierbere.

De asemenea, în timpul fierberii, sarea trebuie înlocuită cu o crenguţă de cimbru şi câteva boabe de piper negru. Prin adăugarea acestor condimente, fasolea va fi mai gustoasă, iar boabele vor rămâne pufoase. Fasolea uscată, o legumă  importantă pentru menţinerea unei diete echilibrate, se asociază cu alimentele bogate în vitamina C (roşii, ţelină, morcovi, usturoi, praz şi pătrunjel).

Fasolea albă conţine antioxidanţi, substanţe benefice în lupta cu bolile şi menţinând o stare de bine. În acelaşi timp, dieta cu fasole boabe albă previne îmbătrânirea prematură a pielii, datorată de expunerea prelungită la soare.

Care sunt cele mai importante beneficii ale consumului de fasole uscata?
1. Accelereaza tranzitul intestinal
Fasolea boabe contine o cantitate mare de fibre, necesare pentru un tranzit intestinal bun si pentru evitarea constipatiei. Ea este considerata unul dintre alimentele care contribuie la prevenirea cancerului de colon si la mentinerea sanatatii colonului.
2. Contine putine calorii si ajuta la slabit
In 150 de grame de fasole boabe fiarta avem intre 200 si 300 de calorii, in functie de soi. Acest numar de calorii este considerat foarte mic raportat la starea de satietate pe care o confera. Asadar, daca vrei sa slabesti, consuma cat mai multe ciorbe de fasole si salate cu fasole fiarta.
3. Previne aparitia diabetului de tip 2
Este bogata in glucide “sanatoase”, motiv pentru care este recomandata in dieta diabetului de tip II, avand in plus si capacitatea de a preveni aparitia diabetului. De asemenea, diverse studii au aratat ca anumiti compusi din fasolea alba incetinesc absorbtia glucidelor in organism.
 
4. Protejeaza inima
Ca orice aliment vegetal, fasolea contribuie din plin la sanatatea inimii. Ea ajuta la scaderea tensiunii arteriale si previne instalarea bolilor cardiovasculare. Pentru ca e lipsita de colesterol, ea este recomandata persoanelor cu un nivel de colesterol crescut.
5. Este bogata in proteine de calitate
Pentru ca e bogata in proteine, ea nu trebuie sa lipseasca din meniul vegetarienilor. Fasolea boabe nu contine proteina completa, asa cum contine carnea, de aceea trebuie combinata cu orez. Orezul si fasolea formeaza proteina completa.
6. Contine vitamine si minerale
Pe langa proteine si carbohidrati, fasolea mai contine fier, seleniu, magneziu, fosfor, zinc, cupru, potasiu si calciu in cantitati mici. La capitolul vitamine, fasolea boabe exceleaza in cantitatea de vitamine din grupul B. De asemenea, mai contine molibden, vitaminele C, E si K.
  
7. Este bogata in antioxidanti
Mai multe studii au aratat ca antioxidantii joaca un rol important in prevenirea distrugerii celulelor de catre radicalii liberi. Despre acest proces se banuieste ca previne mai multe tipuri de cancer si intarzie imbatranirea.
8. Contine acid folic
Acidul folic este important pentru femeile care vor sa ramana insarcinate sau sunt insarcinate, iar fasolea este unul dintre cele mai la indemana alimente care sunt bogate in aceasta substanta.
 
9. Contine fitoestrogeni
Mai multe studii au aratat ca femeile care consuma constant alimente care contin estrogen vegetal au un risc mai scazut de a face cancer mamar. Fasolea este considerata un aliment de baza in lupta pentru prevenirea cancerului de san la femei.
10. Furnizeaza energie organismului
Pentru ca este bogata in carbohidrati si proteine, fasolea este un aliment satios, care furnizeaza energie organismului pentru multe ore, motiv pentru care ea este frecvent recomandata in curele de slabire.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.