Legea stimularii intreprinderilor

Parlamentul României

Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii

 

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

Prezenta lege reglementează măsuri destinate creării cadrului favorabil înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.

Art. 2. 

(1) În sensul prezentei legi, prin întreprindere se înţelege orice formă de organizare a unei activităţi economice, autorizată potrivit legilor în vigoare să facă activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii, în scopul obţinerii de venituri, în condiţii de concurenţă, respectiv: societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţi cooperative, persoane fizice autorizate, întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale şi întreprinderile familiale, autorizate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care desfăşoară activităţi economice.

(2) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile şi asociaţiilor şi fundaţiilor, cooperativelor agricole şi societăţilor agricole care desfăşoară activităţi economice.

Art. 3.

(1) Întreprinderile mici şi mijlocii sunt definite ca fiind acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a)au un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250;

b)realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate. Prin active totale se înţelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans; 

c)abrogata

(2) abrogat

(3) abrogat

(4) abrogat

(5) Plafonul cifrei de afaceri prevăzut la alin. (1) lit. b) poate fi modificat, în funcţie de evoluţia indicatorilor macroeconomici, prin hotărâre a Guvernului.

Art. 4.

(1) Întreprinderile mici şi mijlocii se clasifică, în funcţie de numărul mediu anual de salariaţi şi de cifra de afaceri anuală netă sau de activele totale pe care le deţin, în următoarele categorii: 
a)microîntreprinderi – au până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;

b)întreprinderi mici – au între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei; 

c)întreprinderi mijlocii – au între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.

(2) Termenii microîntreprindere, întreprindere mică şi întreprindere mijlocie, precum şi termenul derivat întreprinderi mici şi mijlocii vor fi utilizaţi în toate reglementările, statisticile şi alte documente oficiale emise de către autorităţi sau instituţii publice.

Art. 41. 

În funcţie de relaţia lor cu alte întreprinderi, raportată la capitalul sau la drepturile de vot deţinute ori la dreptul de a exercita o influenţă dominantă, pot exista 3 tipuri de întreprinderi: 

a)întreprinderi autonome; 

b)întreprinderi partenere; 

c)întreprinderi legate. 

Art. 42. 

(1) O întreprindere autonomă este orice întreprindere care nu este clasificată ca întreprindere legată sau ca întreprindere parteneră, în sensul acestei legi. 

(2) O întreprindere este autonomă dacă deţine mai puţin de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot (oricare dintre acestea este mai mare) în una ori în mai multe întreprinderi sau dacă una ori mai multe întreprinderi nu deţin mai mult de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot ale întreprinderii în cauză. 

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), o întreprindere este considerată autonomă, neavând, prin urmare, nici o întreprindere parteneră, chiar dacă acest prag de 25% este atins sau depăşit de către următoarele categorii de investitori, cu condiţia ca aceşti investitori să nu fie legaţi, în sensul art. 44, individual sau în comun, de întreprinderea în cauză: 

a)societăţi publice de investiţii, societăţi de capital de risc, persoane fizice sau grupuri de persoane fizice care realizează, conform declaraţiei anuale de venit, venituri majoritare din activitatea de investiţii în capital de risc (business angels) şi care investesc fonduri proprii în societăţi necotate la bursă, cu condiţia ca investiţia totală a acestor investitori în aceeaşi întreprindere să nu depăşească echivalentul în lei a 1.250.000 euro; 

b)universităţi sau centre de cercetare fără scop lucrativ; 

c)investitori instituţionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională; 

d)autorităţi ale administraţiei publice locale, respectiv consilii locale ale unităţilor administrativ-teritoriale cu un buget anual mai mic de echivalentul în lei a 10 milioane euro şi cu o populaţie mai mică de 5.000 de locuitori. 
Art. 43. 

Întreprinderile partenere sunt toate întreprinderile care nu sunt clasificate ca întreprinderi legate si între care exista urmatoarea relatie: întreprinderea (din amonte) detine, individual sau în comun cu una ori mai multe întreprinderi legate, 25% sau mai mult din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei alte întreprinderi (din aval). 

Art. 44. 

(1) Întreprinderile legate sunt întreprinderile între care există oricare dintre următoarele raporturi: 

a)o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor celeilalte întreprinderi; 

b)o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere a celeilalte întreprinderi; 

c)o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra celeilalte întreprinderi, în temeiul unui contract încheiat cu această întreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia; 

d)o întreprindere este acţionară sau asociată a celeilalte întreprinderi şi deţine singură, în baza unui acord cu alţi acţionari ori asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor întreprinderii respective. 

(2) Se prezumă că nu există o influenţă dominantă dacă investitorii prevăzuţi la alin. (3) al art. 42 nu sunt implicaţi direct sau indirect în conducerea întreprinderii respective, fără ca drepturile pe care le deţin în calitatea lor de acţionar sau asociat să fie prejudiciate. 

(3) Sunt considerate întreprinderi legate şi întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise la alin. (1), prin intermediul uneia ori mai multor întreprinderi sau prin oricare dintre investitorii prevăzuţi la alin. (3) al art. 42

(4) Întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acţionează de comun acord, sunt, de asemenea, considerate întreprinderi legate, dacă îşi desfăşoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeaşi piaţă relevantă ori pe pieţe adiacente. 

(5) O piaţă adiacentă, în sensul prezentei legi, este acea piaţă a unui produs sau a unui serviciu situată direct în amonte ori în aval pe piaţa în cauză. 

Art. 45. 

Cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (3) al art. 42, o întreprindere nu poate fi considerată mică sau mijlocie dacă cel puţin 25% din capitalul social ori din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, în comun ori cu titlu individual, de către una sau mai multe organisme ori colectivităţi publice. 

Art. 5.

(1) Numărul mediu de salariaţi corespunde numărului mediu de persoane angajate în întreprindere în cursul anului, determinat pe bază lunară.

(2) Numărul mediu de salariaţi reprezintă media aritmetică simplă rezultată din suma efectivelor zilnice de salariaţi din luna respectivă – inclusiv zilele de repaus săptămânal şi sărbătorile legale -, împărţită la numărul total de zile calendaristice. Pentru fiecare zi de repaus săptămânal sau sărbătoare legală se vor lua în calcul efectivele de salariaţi din ziua lucrătoare precedentă, cu excepţia persoanelor al căror contract individual de muncă a încetat în acea zi.

(3) În efectivele zilnice de salariaţi avute în vedere la calcularea numărului mediu anual de salariaţi se includ salariaţii angajaţi pe durată nedeterminată, salariaţii temporari care lucrează în baza unui contract de punere la dispoziţie încheiat între întreprindere şi un agent de muncă temporară, pe durata acestui contract, proprietarii–directori, partenerii care desfăşoară o activitate permanentă în întreprindere şi care beneficiază de avantaje financiare oferite de întreprindere. 
(4) Salariaţii cu program de lucru corespunzător unei fracţiuni de normă vor fi incluşi în numărul mediu, proporţional cu timpul de lucru prevăzut în contractul individual de muncă cu timp parţial.

(5) La calcularea numărului mediu anual de salariaţi nu se vor avea în vedere salariaţii al căror contract individual de muncă este suspendat pentru perioada luată în calcul, conform prevederilor legale, şi ucenicii şi elevii sau studenţii care urmează o formă de pregătire profesională pe bază de contract de ucenicie sau de formare profesională. 

(6) Nu vor fi introduse/introduşi în numărul mediu anual de salariaţi salariatele/salariaţii aflate/aflaţi în concediu de maternitate sau parental. 

(7) Numărul mediu anual de salariaţi se determină pe baza Registrului general de evidenţă a salariaţilor, întocmit şi completat conform prevederilor legale în vigoare. 
Art. 6.  

(1) Datele utilizate pentru calculul numărului mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri netă anuală şi activele totale sunt cele raportate în situaţiile financiare aferente exerciţiului financiar precedent, aprobate de adunarea generală a acţionarilor sau asociaţilor.

(2) Dacă la data întocmirii situaţiilor financiare anuale întreprinderea nu se mai încadrează în plafoanele stabilite la art. 3 şi 4, aceasta nu îşi va pierde calitatea de întreprindere mică, mijlocie sau microîntreprindere decât dacă depăşirea acestor plafoane se produce în două exerciţii financiare consecutive.

(3) În cazul unei întreprinderi nou-înfiinţate, ale cărei situaţii financiare nu au fost aprobate, în condiţiile legii, datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină în cursul exerciţiului financiar şi se declară pe propria răspundere de către reprezentantul/reprezentanţii întreprinderii în cauză.

(4) În calculul cifrei de afaceri nete anuale sumele selectate nu includ taxa pe valoarea adăugată şi alte taxe indirecte.

(5) În cazul unei întreprinderi autonome, datele, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, vor fi stabilite exclusiv pe baza situaţiilor financiare anuale ale întreprinderii respective.

(6) Datele, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, ale unei întreprinderi partenere sau legate cu o altă întreprindere se vor stabili pe baza situaţiilor financiare anuale şi a altor date ale întreprinderii ori, dacă există, pe baza situaţiilor financiare anuale consolidate în care întreprinderea este inclusă, care se vor cumula cu datele oricărei întreprinderi partenere a întreprinderii în cauză, situată imediat în amonte sau în aval de aceasta, proporţional cu procentul de participare la capital ori cu procentul drepturilor de vot (cel mai ridicat dintre aceste procente).

(7) Datele prevăzute la alin. (6) se vor cumula în proporţie de 100% cu datele oricărei întreprinderi care este legată direct sau indirect de întreprinderea în cauză, dacă datele nu sunt deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate.

(8) Datele întreprinderilor partenere ale întreprinderii în cauză trebuie să provină din situaţiile financiare anuale proprii şi din celelalte date consolidate, dacă acestea există. La acestea se adaugă 100% din datele întreprinderilor legate de aceste întreprinderi partenere, cu excepţia cazului în care aceste date au fost deja incluse prin consolidare.

(9) Datele întreprinderilor cu care întreprinderea respectivă este legată trebuie să provină din situaţiile financiare anuale proprii şi din celelalte date consolidate, dacă acestea există. La acestea se adaugă, în mod proporţional, datele oricărei întreprinderi partenere a acestor întreprinderi legate, situată imediat în amonte sau în aval de acestea, cu excepţia cazului în care au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate, într-o proporţie cel puţin egală cu procentul definit la alin. (6).

(10) Atunci când în evidenţele consolidate nu sunt incluse informaţii cu privire la numărul mediu anual de salariaţi al unei întreprinderi, cifrele privind numărul mediu anual de salariaţi se calculează prin cumularea proporţională a datelor aferente întreprinderilor partenere şi a datelor aferente întreprinderilor cu care întreprinderea respectivă este legată.

Art. 7. 

Încadrarea în plafoanele referitoare la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se stabilesc pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a reprezentantului/reprezentanţilor legal/legali al/ai întreprinderii interesate în încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, conform modelului prevăzut în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta lege.

Art. 8. 

(1) Controlul respectării prevederilor prezentei legi referitoare la stabilirea numărului mediu anual de salariaţi se exercită de Inspecţia Muncii, pe baza datelor din Registrul general de evidenţă a salariaţilor şi a evidenţelor proprii.

(2) Controlul respectării prevederilor prezentei legi referitoare la declararea cifrei de afaceri nete anuale şi a activelor totale se exercită de Ministerul Finanţelor Publice, pe baza situaţiilor financiare anuale.

(3) În cazul descoperirii unor neconcordanţe între declaraţia pe propria răspundere şi situaţia reală, organele de control încheie procese-verbale de constatare a faptelor care încalcă dispoziţiile legale, în condiţiile legii, şi sesizează organele de urmărire penală competente atunci când există indiciile săvârşirii unei infracţiuni.

CAPITOLUL II

Crearea unui cadru favorabil înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii

SECŢIUNEA 1

Proceduri administrative

Art. 9.

(1) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi camerele de comerţ şi industrie, în cadrul competenţei lor, au obligaţia să elaboreze politici şi să asigure măsuri şi acţiuni menite să contribuie la protecţia întreprinderilor mici şi mijlocii în raporturile lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative şi prin prevenirea creşterii nejustificate a costurilor legate de conformarea acestora faţă de reglementările în vigoare.

(2) Principalele proiecte de acte normative cu impact asupra mediului de afaceri vor fi supuse de iniţiatori, înainte de a fi transmise spre avizare, analizei Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii.

(3) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii este un organism consultativ, fără personalitate juridică, care se înfiinţează şi funcţionează sub coordonarea Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi din care fac parte membrii desemnaţi de asociaţiile mediului de afaceri reprezentative pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii şi membre în Consiliul Economic şi Social, cadre universitare, cercetători, economişti şi reprezentanţi ai instituţiilor iniţiatoare ale actelor normative respective. 

(4) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii analizează raportul privind aplicarea Testului IMM şi emite un aviz consultativ cu privire la oportunitatea aprobării proiectului de act normativ evaluat, care se trimite iniţiatorului, prin grija autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii. 

(5) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii şi metodologia de elaborare şi aplicare a Testului IMM se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii. 
(6) abrogat

Art. 91.

(1) Pentru asigurarea unui mediu favorabil iniţierii şi dezvoltării afacerilor, în procesul de elaborare a actelor normative care au impact asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, iniţiatorii vor respecta principiul «Gândiţi mai întâi la scară mică», precum şi principiul numărului constant.

(2) Principiul «Gândiţi mai întâi la scară mică» presupune ca iniţiatorii actelor normative să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere, asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii.

(3) Principiul numărului constant stabileşte că introducerea unor noi sarcini administrative – obligaţii de raportare/conformare – pentru întreprinderi mici şi mijlocii trebuie să aibă loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.

(4) Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative prevăzute la alin. (1) se face prin aplicarea Testului IMM. Testul IMM se efectuează de către iniţiatorul actului normativ, înainte de demararea procesului de avizare a acestuia, şi constă în efectuarea unui sondaj cu privire la potenţialele efecte generate în activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii de introducerea noilor reglementări. Evaluarea rezultatelor Testului IMM trebuie să conducă la identificarea corecţiilor care se impun în definitivarea proiectului de act normativ.

(5) Este obligatorie consultarea organizaţiilor reprezentative ale întreprinderilor mici şi mijlocii privind conţinutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact şi a Testului IMM, cu valorificarea în mod corespunzător a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificării poziţiei lor, documente ce vor însoţi proiectul de act normativ până la adoptare.

Art. 10.

Sub sancţiunea nulităţii absolute, sunt interzise orice acţiuni sau acte având ca obiect ori putând avea ca efect discriminarea în defavoarea întreprinderilor mici şi mijlocii sau a întreprinderilor nou-înfiinţate, pe criterii de mărime ori vechime.

SECŢIUNEA a 2-a

Accesul la servicii publice şi la active aparţinând regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat

Art. 11.

(1) Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile naţionale de reglementare şi autorităţile locale sunt obligate să adopte măsuri concrete în vederea facilitării accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la reţelele şi serviciile de utilităţi publice necesare activităţii acestora, fără a distorsiona competiţia liberă de pe piaţă.

(2) În vederea realizării obiectivului prevăzut la alin. (1), autorităţile publice competente au obligaţia ca în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi să elaboreze şi să promoveze proiecte de acte normative conţinând măsuri de simplificare a procedurilor de acordare a accesului la reţelele şi serviciile de utilităţi publice, pe care le va prezenta spre analiză Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii.

(3) Măsurile de simplificare a procedurilor de acordare a accesului la reţelele şi serviciile de utilităţi publice, după caz, vor viza în principal:

a)unificarea etapelor de eliberare a avizelor sau acordurilor preliminare necesare pentru accesul întreprinderilor mici şi mijlocii la reţelele de utilităţi publice;

b)simplificarea şi unificarea documentaţiilor solicitate întreprinderilor mici şi mijlocii în vederea obţinerii avizelor sau acordurilor finale necesare racordării şi accesului la reţelele de utilităţi publice;

c)reglementarea nivelului maxim al taxelor de avizare-racordare şi al tarifelor ce pot fi percepute întreprinderilor mici şi mijlocii pentru elaborarea documentaţiilor şi executarea lucrării de branşare-racordare a acestora la reţelele de utilităţi publice;

d)reglementarea posibilităţii achitării în mod eşalonat a acestor taxe sau tarife de către întreprinderile mici şi mijlocii;

e)reducerea sau renunţarea la garanţiile solicitate şi la modalităţile de plată anticipată pentru consumurile de utilităţi şi servicii publice furnizate întreprinderilor mici şi mijlocii;

f)elaborarea şi implementarea unor programe speciale de ajutoare de stat aprobate de Guvern pentru facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la reţelele şi serviciile de utilităţi publice, cu respectarea legislaţiei în vigoare în materia ajutorului de stat.

Art. 12.

(1) Întreprinderile mici şi mijlocii au acces la activele disponibile ale regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, cu respectarea dispoziţiilor legale privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, precum şi a drepturilor contractuale ale creditorilor ale căror creanţe sunt garantate cu ipotecă, gaj, privilegiu asupra activelor respective sau asupra cărora este instituit sechestru asigurător, în următoarele condiţii:

a)întreprinderile mici şi mijlocii au acces prioritar la închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, în condiţiile  13, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;

b)activele disponibile utilizate de întreprinderile mici şi mijlocii în baza contractului de închiriere, a contractului de locaţie de gestiune sau a contractului de asociere în participaţiune, încheiate cu regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, precum şi cu societăţile comerciale cu capital majoritar de stat vor fi vândute, la solicitarea locatarului sau asociatului, la preţul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare întocmit de un expert acceptat de părţi, după deducerea investiţiilor efectuate în activ de către locatar/asociat. În cazul contractelor de locaţie de gestiune şi asociere în participaţiune, asociatul/locatarul, întreprindere mică sau mijlocie, poate solicita şi încheierea unui contract de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, în aceleaşi condiţii. În cazul depunerii unei solicitări exprese privind cumpărarea activului sau încheierea unui contract de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare de către beneficiarii prezentelor dispoziţii, care utilizau activul în baza unui contract de închiriere, cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea contractului de închiriere, locatorul nu va putea refuza prelungirea contractului de închiriere cu o perioadă considerată de părţi suficientă pentru rezolvarea formalităţilor legate de încheierea contractului de vânzare-cumpărare, respectiv leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare;

c)contractul de închiriere, la solicitarea locatarului, va fi transformat în contract de leasing cu clauză irevocabilă de vânzare la preţul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare întocmit de un expert acceptat de părţi;

d)întreprinderile mici şi mijlocii au drept de preferinţă la cumpărarea activelor disponibile ale regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale, precum şi ale societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, aflate în vecinătatea imediată a activelor pe care le deţin în proprietate. Dreptul de preferinţă se poate exercita prin depunerea unei solicitări în acest sens, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înscrierii activului pe listele cuprinzând activele disponibile prevăzute la art. 13  (4). Este interzis, sub sancţiunea nulităţii absolute, transferul, în orice mod, al dreptului de proprietate asupra activului disponibil, fără acordarea dreptului de preferinţă;

e)întreprinderile mici şi mijlocii au prioritate la cumpărarea activelor disponibile ale regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale, precum şi ale societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat. În termen de 30 de zile de la primirea unei solicitări în acest sens, regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, precum şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat vor organiza o primă licitaţie deschisă cu strigare doar pentru întreprinderile mici şi mijlocii. Oferta de vânzare va specifica faptul că este adresată doar întreprinderilor mici şi mijlocii. Prevederile privind vânzarea de active cuprinse în Hotărârea Guvernului  577/2002pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării se vor aplica în mod corespunzător. În situaţia neadjudecării licitaţiei, se poate organiza o altă licitaţie, cu acces liber, conform reglementărilor în vigoare.

(2) Regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, precum şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data depunerii cererilor de către întreprinderile mici şi mijlocii, să încheie contractele de vânzare-cumpărare prevăzute la alin. (1) lit. b) şi d), contractele de leasing cu clauză irevocabilă de vânzare prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) sau să asigure accesul prioritar la închirierea, concesionarea ori leasingul activelor disponibile, în condiţiile alin. (1) lit. a).

(3) Vânzarea de active, în condiţiile alin. (1), se poate face şi cu plata în rate eşalonate pe o perioadă de minimum 3 ani, cu un avans de maximum 20%.

Art. 13.

(1) În contextul prezentei legi, prin active se înţelege unităţi de producţie, subunităţi, secţii, spaţii comerciale, spaţii de cazare ori alte bunuri de acelaşi gen din patrimoniul unei regii autonome, societăţi/companii naţionale, precum şi al unei societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, ce pot fi organizate să funcţioneze independent.

(2) În înţelesul prezentei legi, se consideră active disponibile activele care îndeplinesc oricare dintre următoarele condiţii:

a)nu sunt utilizate de regiile autonome, societăţile/companiile naţionale sau de societăţile comerciale cu capital majoritar de stat care le deţin pentru o perioadă de cel puţin 3 luni;

b)se află în conservare pentru o perioadă mai mare de un an;

c)activele închise operaţional, numai în cazul prevăzut la art. 12 alin. (1)  e).

(3) Desfăşurarea procedurii de vânzare a activelor închise operaţional este supusă prevederilor prezentei legi în situaţia în care o solicitare privind cumpărarea activului din partea unei întreprinderi mici şi mijlocii este făcută în interiorul termenului prevăzut de art. 326 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, precum şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate să stabilească şi să întocmească liste cuprinzând activele disponibile, pe care le vor reactualiza lunar. Listele vor fi transmise la camerele de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti, la organizaţiile patronale, asociaţiile profesionale prin Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri. 

(5) Listele cuprinzând activele disponibile au caracter public şi vor fi afişate la sediile camerelor de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti, ale organizaţiilor patronale şi asociaţiilor profesionale, precum şi pe pagina de Internet a acestora. Acestea vor anunţa prin intermediul presei locale unde este afişată lista cuprinzând activele disponibile.

(6) Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului şi ministerele de resort vor transmite lunar Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri situaţia activelor utilizate de întreprinderile mici şi mijlocii, respectiv a contractelor de vânzare-cumpărare, închiriere, leasing şi concesiune, încheiate în condiţiile prezentei legi. 
(7) Activele pot fi retrase de pe lista cu active disponibile, cu excepţia situaţiilor în care au fost depăşite termenele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. e) şi alin. (2), în oricare dintre următoarele cazuri:

a)declanşarea procedurii de administrare specială în perioada de privatizare;

b)declanşarea procedurii de dizolvare voluntară şi lichidare;

c)declanşarea procedurii reorganizării judiciare şi falimentului.

Art. 14.

(1) Adunările generale şi consiliile de administraţie ale regiilor autonome, societăţilor/companiilor naţionale, precum şi ale societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat vor adopta hotărâri privind vânzarea, închirierea, leasingul sau concesionarea activelor aflate în situaţia prevăzută la art. 12 alin. (1), cu informarea prealabilă a Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului, ministerelor de resort, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale sau autorităţilor publice locale, după caz. 

(2) Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, ministerele de resort, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale sau autorităţile publice locale, după caz, au obligaţia să urmărească derularea valorificării activelor potrivit art. 12 alin. (1). 

Art. 15.

(1) De la prevederile art. 12 şi 13 sunt exceptate mijloacele fixe şi activele componente ale patrimoniului aparţinând aeroporturilor, staţiilor de cale ferată, porturilor şi Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A., mai puţin staţiile şi haltele căilor ferate de pe secţiile de circulaţie închise şi aflate în conservare sau dezafectare, conform prevederilor legale în vigoare. 

(2) Sunt exceptate de la obligaţiile instituite prin art. 12 alin. (1) lit. b), c), d) şi e) instituţiile de învăţământ de stat şi institutele naţionale de cercetare-dezvoltare.

SECŢIUNEA a 3-a

Accesul prioritar la achiziţiile publice de produse, lucrări şi servicii

Art. 16.

(1) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi autorităţile publice locale trebuie să încurajeze creşterea ponderii întreprinderilor mici şi mijlocii în valoarea contractelor de achiziţii publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii, urmărind ca această pondere să atingă un nivel comparabil cu contribuţia acestora la realizarea produsului intern brut.

(11) În cazul în care se subcontractează de către întreprinderile mici şi mijlocii părţi din contractele de achiziţie publică, în contractele respective vor fi incluse prevederi privind termenele şi modalitatea de plată a subcontractanţilor, autorităţile contractante verificând îndeplinirea acestor obligaţii şi aplicând sancţiuni contractuale, dacă este cazul. 

(2) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri, de garanţia pentru participare şi de garanţia de bună execuţie, cerute în achiziţiile publice de produse, lucrări şi servicii.

(3) Întreprinderile mici şi mijlocii pot beneficia de asistenţă tehnică pentru facilitarea accesului la servicii de formare de specialitate în domeniul achiziţiilor publice. 
(4) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de acces la servicii electronice de informare prin centrele Euro Info, referitoare la legislaţia în domeniu.

(5) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de servicii electronice de informare referitoare la cererile de oferte prezentate în sistem electronic de către ofertanţi.

SECŢIUNEA a 4-a

Servicii de informare, asistenţă şi consultanţă acordate întreprinderilor mici şi mijlocii

Art. 17.

(1) În scopul desfăşurării şi dezvoltării activităţii lor, întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de servicii de informare, asistenţă, consultanţă, dezvoltare tehnologică şi inovare în domeniile financiar-bancar, management şi marketing.

(2) Guvernul, autorităţile administraţiei publice locale, camerele de comerţ şi industrie, organizaţiile patronale ale întreprinderilor mici şi mijlocii sprijină înfiinţarea şi dezvoltarea de centre şi organizaţii ce oferă servicii de informare, consultanţă, consiliere şi instruire pentru întreprinderile mici şi mijlocii, prin:

a)acordarea de sprijin în legătură cu activităţile de informare, consultanţă, consiliere şi instruire destinate întreprinderilor mici şi mijlocii;

b)identificarea de surse de finanţare a unor programe şi acţiuni destinate facilitării accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la serviciile de informare, consultanţă, consiliere, instruire, oferite de aceste centre şi organizaţii, precum şi extinderii sferei de servicii oferite de acestea întreprinderilor mici şi mijlocii.

SECŢIUNEA a 5-a

Stimularea activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare desfăşurate de întreprinderile mici şi mijlocii

Art. 18.

(1) Guvernul promovează, susţine, stimulează şi dezvoltă activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare desfăşurată de întreprinderi mici şi mijlocii, scop în care:

a)adoptă măsuri în vederea creării condiţiilor favorabile organizării şi desfăşurării de activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare de către întreprinderi mici şi mijlocii;

b)elaborează politici şi emite reglementări pentru crearea în economie a unui mediu favorabil pentru diseminarea, transferul, absorbţia şi valorificarea rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare desfăşurate de întreprinderi mici şi mijlocii;

c)adoptă măsuri pentru facilitarea procesului de valorificare şi absorbţie a rezultatelor activităţii de inovare, precum şi a transferului tehnologic la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii;

d)asigură îmbunătăţirea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la informaţii ştiinţifice şi tehnologice de specialitate, în condiţiile legii, şi promovează înfiinţarea de incubatoare de afaceri, parcuri ştiinţifice şi tehnologice şi de alte infrastructuri asemănătoare;

e)asigură, în condiţiile legii, transferul tehnologic cu titlu gratuit către întreprinderile mici şi mijlocii, la propunerea Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri. 

(2) Ministerul Educaţiei Naţionale, în calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, susţine activitatea de cercetare-dezvoltare desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii, prin: 

a)stabilirea ca obiectiv prioritar, în cadrul Strategiei naţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare, a promovării şi dezvoltării activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare desfăşurate de întreprinderi mici şi mijlocii;

b)includerea în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare a unor programe de cercetare-dezvoltare şi inovare destinate întreprinderilor mici şi mijlocii;

c)promovarea de propuneri de măsuri destinate facilitării accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la programele prevăzute în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare;

d)finanţarea cu prioritate, din sumele prevăzute în bugetul propriu pentru realizarea politicilor în domeniul cercetării şi stimulării inovării, a programelor prevăzute în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare destinate întreprinderilor mici şi mijlocii; asigurarea contractării cu prioritate a tematicii solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii, de către unităţile şi instituţiile din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare;

e)finanţarea cu prioritate a proiectelor de cercetare-dezvoltare care au ca obiect teme cu aplicabilitate imediată, solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii din sectorul industrial;

f)organizarea de conferinţe cu participare internaţională, la care întreprinderile mici şi mijlocii care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare să participe cu lucrări ştiinţifice, în vederea stabilirii de obiective ce vor fi incluse în programele naţionale anuale;

g)asigurarea de surse de finanţare pentru programe de cercetare-dezvoltare şi inovare desfăşurate de întreprinderi mici şi mijlocii, în vederea dezvoltării activităţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare ale acestora.

SECŢIUNEA a 6-a

Formarea profesională şi antreprenorială

Art. 19.

(1) Guvernul şi autorităţile publice locale asigură, prin sume alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum şi prin programe susţinute de organisme naţionale şi internaţionale sau alte surse finanţarea integrală ori parţială a unor programe de formare profesională şi antreprenorială destinate întreprinderilor mici şi mijlocii. 

(2) Programele de formare profesională şi antreprenorială prevăzute la alin. (1) vor fi realizate prin intermediul: 

a)Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă;

b)instituţiilor de învăţământ de stat şi particular, acreditate potrivit legii;

c)furnizorilor de formare profesională autorizaţi, conform legii, să desfăşoare activităţi de formare profesională.

(3) Guvernul şi autorităţile publice competente iniţiază şi desfăşoară acţiuni care să asigure sprijinirea dezvoltării continue a sistemului educaţional de promovare a culturii şi competenţelor antreprenoriale, prin: 

a)întărirea cooperării la nivel guvernamental între structurile care gestionează politicile de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi instituţiile care gestionează politica de educaţie la diferite niveluri, precum şi cu organizaţiile reprezentative ale mediului de afaceri;

b)sprijinirea parteneriatului între mediul de afaceri şi sistemul educaţional în scopul corelării ofertei de formare profesională cu cererea de pe piaţa muncii, pentru a dezvolta strategii sistematice de formare a spiritului antreprenorial la toate nivelurile şi includerea unui capitol referitor la educaţia antreprenorială în strategia naţională de învăţare pe tot parcursul vieţii, realizată în parteneriat cu organizaţiile reprezentative ale mediului de afaceri;

c)realizarea de programe speciale de formare antreprenorială pentru femeile interesate să intre în afaceri şi a unor programe de mentorat pentru femeile întreprinzător, în vederea creşterii competitivităţii antreprenoriale şi manageriale a acestora;

d)organizarea de cursuri de formare antreprenorială;

e)organizarea şi desfăşurarea, la nivel central şi local, de activităţi de cunoaştere şi de promovare, inclusiv prin mijloace mass-media, a exemplelor de bune practici în domeniul antreprenoriatului, etică şi performanţă în afaceri, sub forma unor reuniuni specifice – simpozioane, conferinţe, forumuri, expoziţii, cluburi de discuţie, schimburi de experienţă, clasamente şi concursuri cu premii sau altele asemenea;

f)stimularea comportamentului etic şi a responsabilităţii sociale în afaceri a întreprinderilor mici şi mijlocii.

(4) Ministerul Educaţiei Naţionale conduce sistemul naţional de învăţământ, oferă servicii educaţionale pentru copii, tineri şi adulţi şi susţine activitatea de formare antreprenorială a acestora prin: 

a)programe de educaţie antreprenorială;

b)actualizarea şi îmbunătăţirea transparenţei calificărilor profesionale, validarea rezultatelor învăţării nonformale şi informale, pentru a răspunde noilor nevoi ocupaţionale în raport cu piaţa muncii;

c)crearea unor module/discipline cu caracter specific în cadrul programei şcolare, care să ofere tinerilor posibilitatea aprofundării cunoştinţelor antreprenoriale, a manifestării spiritului antreprenorial în rândul tinerilor şi a participării la competiţii de profil pe baza cunoştinţelor acumulate;

d)elaborarea, de către autorităţile publice centrale, ca urmare a consultării confederaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional, a unei strategii naţionale de educaţie antreprenorială, prin care să se asigure formarea antreprenorială pe tot parcursul vieţii.

SECŢIUNEA a 7-a

Transferul întreprinderilor mici şi mijlocii

Art. 20.

(1) Pentru a asigura o mai mare continuitate a ideilor şi practicilor comerciale, pentru menţinerea locurilor de muncă şi stimularea activităţilor economice, se instituie transferul întreprinderilor mici şi mijlocii.

(2) Transferul întreprinderilor mici şi mijlocii, în sensul prezentei legi, înseamnă transmiterea întreprinderii, fondului de comerţ către terţe persoane, în scopul asigurării continuării existenţei şi activităţii comerciale a întreprinderii, de regulă în cadrul aceleiaşi familii, cu titlu gratuit.

(3) Sunt membrii de familie, în sensul alin. (1), soţul, soţia şi copiii acestora.

(4) Prin excepţie, facilităţile privind transferul întreprinderilor mici şi mijlocii către terţi, persoane fizice sau către altă întreprindere se aplică în condiţiile prevăzute de lege, doar în cazurile în care există o imposibilitate de transmitere a afacerii în cadrul aceleiaşi familii.

Art. 21.

(1) În scopul sprijinirii transferului, Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri va elabora un program multianual, prin care se vor susţine integral cheltuielile cu privire la următoarele taxe şi tarife: 

a)taxele şi tarifele pentru operaţiunile de înscriere a modificărilor efectuate de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, pentru înregistrarea transferului întreprinderii mici şi mijlocii, precum şi tarifele pentru serviciile de asistenţă prestate de oficiile registrului comerţului, pentru modificările necesare punerii în aplicare a transferului întreprinderii;

b)taxele pentru publicarea, în extras, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a încheierii de modificare ca rezultat al transferului întreprinderii, pronunţată de judecătorul-delegat la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal;

c)taxele de timbru pentru activitatea notarială, aferente actelor, în cazul cărora este prevăzută obligativitatea încheierii acestora în formă autentică, necesare operării transferului întreprinderii;

d)taxele de timbru pentru cedarea cu titlu gratuit a întreprinderii, fondului de comerţ, în scopul asigurării transferului întreprinderilor mici şi mijlocii.

(2) Programul prevăzut la alin. (1) va fi finanţat prin bugetul Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri. 

Art. 22.

(1) Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute la art. 21 alin. (1) trebuie să fie îndeplinite cumulativ următoarele:

a)condiţiile privind transferul întreprinderilor mici şi mijlocii, prin cedarea cu titlu gratuit a întreprinderii, fondului de comerţ în cadrul aceleiaşi familii sau, după caz, condiţiile pentru transferul întreprinderilor mici şi mijlocii către terţi;

b)să se asigure menţinerea în funcţiune a întreprinderii, cu continuarea ideilor şi practicilor de afaceri şi menţinerea locurilor de muncă pe o perioadă de minimum 3 ani de la data transferului. 

(2) Facilităţile prevăzute de prezenta lege pentru transferul întreprinderilor mici şi mijlocii se acordă o singură dată în cursul unui an fiscal.

(3) În cazul în care în perioada de până la 3 ani de la transferul întreprinderilor mici şi mijlocii intervine încetarea activităţii datorată unei culpe grave a persoanelor cărora li s-a încredinţat conducerea acesteia sau săvârşirii unor infracţiuni de către acestea ori o reducere mai mare de 50% a numărului de personal, întreprinderea are obligaţia restituirii integrale a sumelor acordate conform art. 21. 

Art. 23.

(1) Transferul de afaceri în cazul persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale se realizează în cadrul aceleiaşi familii, în baza declaraţiei pe propria răspundere a titularului autorizaţiei şi a cesionarului, în cazul cedării afacerii, cu titlu gratuit, în timpul vieţii titularului autorizaţiei şi în baza declaraţiei cesionarului, în cazul decesului acestuia. 

(2) Prin excepţie, în cazurile în care există o imposibilitate de transmitere în cadrul aceleiaşi familii, în scopul asigurării continuităţii activităţilor economice tradiţionale, este posibil transferul către terţi, în baza declaraţiei pe propria răspundere a titularului autorizaţiei sau cesionarului acestuia, după caz, şi a terţului care va continua activitatea economică autorizată a se desfăşura în mod independent.

(3) Pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, în scopul stimulării transferului, în cadrul programului prevăzut la art. 21 se vor susţine integral cheltuielile cu privire la următoarele taxe şi tarife: 

a)taxele pentru înregistrarea de către primari a modificărilor autorizaţiei emise pentru desfăşurarea de activităţi economice în mod independent, constând în înlocuirea titularului autorizaţiei cu cesionarul, în baza declaraţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2);

b)taxele şi tarifele pentru operaţiunile de înregistrare a modificărilor autorizaţiei respective, efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, tarifele pentru operaţiunile efectuate de Biroul unic din cadrul oficiilor registrului comerţului, precum şi tarifele pentru serviciile de asistenţă prestate de oficiile registrului comerţului.

(4) Facilităţile prevăzute la alin. (3) se aplică în cazul transferului, cu condiţia continuării desfăşurării în mod independent a activităţii economice autorizate, pentru o perioadă de minimum 3 ani de la data operării transferului.

(5) În cazul în care în perioada de până la 3 ani intervine încetarea activităţii autorizate din culpa gravă a persoanei fizice autorizate sau a reprezentantului întreprinderii individuale ori întreprinderii familiale sau din cauza săvârşirii unor infracţiuni de către aceste persoane, persoana fizică autorizată sau, după caz, întreprinderea individuală ori întreprinderea familială are obligaţia restituirii integrale a sumelor acordate conform alin. (3). 

Art. 24.

Transferul în cazul persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale se realizează în condiţiile legii.

CAPITOLUL III

Programe de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii

Art. 25.

(1) Guvernul aprobă anual programe de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pe baza programelor elaborate de Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu consultarea organizaţiilor de reprezentare a intereselor întreprinderilor mici şi mijlocii. 

(2) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii se elaborează pe baza strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi a prevederilor Planului naţional de dezvoltare şi se aprobă de către autorităţile administraţiei publice locale, corespunzător atribuţiilor acestora, finanţându-se din bugetele proprii şi/sau din surse atrase. Autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să comunice Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, elaborate şi aprobate la nivelul acestora. 

(3) Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autorităţile locale acordă sprijin întreprinderilor mici şi mijlocii prin:

a)facilitarea accesului la finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii prin elaborarea şi implementarea de instrumente şi scheme financiare de tipul:

 alocaţii financiare nerambursabile, acordate întreprinzătorilor la înfiinţarea întreprinderilor mici şi mijlocii, în vederea completării capitalului necesar pentru iniţierea afacerii;

 ajutoare financiare nerambursabile, acordate întreprinderilor mici şi mijlocii pentru realizarea investiţiilor în sectorul productiv şi servicii;

 constituirea de fonduri de garantare, fonduri de contragarantare, fonduri de investiţii şi capital de risc în sprijinul întreprinderilor mici şi mijlocii; 

 scheme de creditare cu dobândă redusă;

 alte scheme şi instrumente financiare;

b)îmbunătăţirea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţare, prin acordarea de sprijin financiar şi asistenţă pentru dezvoltarea sistemelor moderne de finanţare, asigurarea fundamentelor informaţionale necesare în vederea elaborării de proiecte viabile de către întreprinzători, precum şi stimulente pentru crearea de locuri de muncă, pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii; 

c)promovarea investiţiilor străine la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii;

d)asigurarea resurselor financiare pentru cofinanţarea şi utilizarea eficientă a ajutorului financiar din partea Uniunii Europene şi a altor donatori interni şi internaţionali, amplificarea participării întreprinderilor mici şi mijlocii româneşti la programe comunitare pe baza principiului transparenţei şi îmbunătăţirea ofertei de servicii pentru întreprinderile mici şi mijlocii în vederea creşterii performanţelor acestora în afaceri;

d1) facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la fonduri externe nerambursabile, pentru ca acestea să furnizeze doar o singură dată datele necesare, precum şi valorificarea bunelor practici din Uniunea Europeană, prin proiectarea şi implementarea, din fonduri externe nerambursabile, a unor programe destinate întreprinderilor mici şi mijlocii de tipul: 

 fond de microfinanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii axat pe dezvoltarea spiritului antreprenorial, inovare de vârf şi introducerea noilor tehnologii;

 programe de cercetare, dezvoltare şi consultanţă privind managementul, marketingul, networkingul, investiţiile în întreprinderi mici şi mijlocii, în vederea furnizării de soluţii pragmatice pentru creşterea funcţionalităţii şi performanţelor firmelor pe piaţa internă şi internaţională;

 fond pentru cofinanţarea realizării de produse ecologice;

 fond pentru minigranturi pentru microîntreprinderi;

 program pentru organizarea, în fiecare regiune a ţării, a unor clustere inovative, focalizate pe produse pentru export, finanţate din fonduri europene, care să valorifice potenţialul şi condiţiile specifice fiecărei zone;

 fond «capital de risc», în vederea finanţării înfiinţării de start-up-uri inovative;

d2) în aplicarea programelor destinate întreprinderilor mici şi mijlocii prevăzute la lit. d1), se va acorda prioritate de finanţare programelor de minigranturi pentru microîntreprinderi, celor ce finanţează produse ecologice sau care aparţin afacerilor de mediu şi produselor sau serviciilor inovative; 

e)facilitarea accesului la servicii de informare, instruire, consultanţă, consiliere şi asistenţă tehnică pentru potenţialii întreprinzători care iniţiază o afacere, pentru întreprinderile nou-înfiinţate şi pentru întreprinderile mici şi mijlocii existente, potrivit nevoilor acestora;

f)îmbunătăţirea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la informaţii despre piaţă şi servicii de marketing, financiare şi informatice;

g)elaborarea şi publicarea de studii, anchete statistice, materiale informative şi alte lucrări necesare desfăşurării activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii;

h)facilitarea promovării produselor şi serviciilor întreprinderilor mici şi mijlocii pe piaţa internă şi externă, inclusiv prin ajutoare financiare pentru efectuarea de studii de piaţă, realizarea de materiale informative, de reclamă şi publicitate, participarea la târguri, expoziţii şi la alte asemenea tipuri de manifestări, în ţară sau în străinătate;

i)dezvoltarea cooperării interne şi internaţionale şi stimularea creării parteneriatelor de afaceri în domenii de interes pentru întreprinderile mici şi mijlocii;

j)sprijinirea şi stimularea activităţii de cercetare-dezvoltare, inovare şi transfer tehnologic;

k)stimularea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la comerţul electronic, prin sprijinirea acestora în consolidarea capacităţii lor tehnologice informaţionale, în scopul promovării afacerilor prin intermediul mijloacelor electronice;

l)sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii pentru îmbunătăţirea calităţii produselor şi serviciilor şi pentru introducerea sistemelor de standardizare şi certificare a calităţii conform normelor Uniunii Europene;

m)sprijinirea centrelor de consultanţă şi management al informaţiilor, a organizaţiilor de reprezentare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a organizaţiilor înfiinţate în scopul sprijinirii dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel regional şi naţional, prin creşterea potenţialului lor instituţional, material şi uman, în vederea diversificării, specializării şi perfecţionării activităţilor pe care acestea le desfăşoară, pentru îmbunătăţirea climatului de afaceri, stimularea creării de noi întreprinderi mici şi mijlocii şi sprijinirea dezvoltării acestora;

n)alte obiective şi măsuri cuprinse în programele aprobate de Guvern.

(31) Pe site-ul autorităţii publice cu competenţe în domeniu vor fi publicate în mod centralizat şi actualizate permanent, informaţii privind toate programele şi măsurile de susţinere aplicabile întreprinderilor mici şi mijlocii, inclusiv cele finanţate din fonduri structurale, pentru a asigura accesul facil la informaţii privind conţinutul, condiţiile, procedurile, termenele şi celelalte aspecte importante privind fiecare măsură în parte. 

(4) În vederea dezbaterii situaţiei sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii se înfiinţează Comitetul consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, alcătuit din reprezentanţi ai Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, reprezentanţi din partea camerelor de comerţ şi industrie, ai patronatelor întreprinderilor mici şi mijlocii, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi ai autorităţilor publice locale. Acest comitet are rol consultativ în aprobarea programelor şi a măsurilor de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. 

(5) Secretariatul acestui comitet va funcţiona în cadrul Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi va fi finanţat din bugetul alocat acesteia. 

(6) Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii se aprobă prin ordin al preşedintelui Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri. 

Art. 251

Programele naţionale destinate finanţării întreprinderilor mici şi mijlocii, care se derulează de către autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii până în anul 2020, conform procedurilor de implementare aprobate în fiecare an prin ordin al conducătorului acesteia, publicat în Monitorul Oficial, sunt:

a)programul naţional multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii;

b)programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare – START;

c)programul naţional multianual de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri;

d)programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor din sfera economiei sociale;

e)programul pentru transferul afacerilor;

f)programul naţional multianual de microindustrializare;

g)programul de dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă;

h)programul naţional multianual pentru susţinerea meşteşugurilor şi artizanatului;

i)programul naţional multianual pentru stimularea creării, dezvoltării şi promovării brandurilor sectoriale şi subsectoriale;

j)programul naţional multianual pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii în mediul rural;

k)programul de stimulare a cercetării-dezvoltării şi inovării în rândul întreprinderilor mici şi mijlocii;

l)alte programe naţionale pentru întreprinderi mici şi mijlocii, aprobate în condiţiile legii.

Art. 26.

(1) Anual, prin legea bugetului de stat se alocă fonduri în valoare de 0,4% din PIB, fonduri europene şi fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local, prevăzute în Strategia guvernamentală pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. 

(2) Sumele alocate pentru sprijinirea înfiinţării de întreprinderi şi susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii vor fi evidenţiate şi urmărite în mod distinct în bugetul de stat şi în bugetele locale.

(3) Programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, finanţate de la bugetul de stat prin intermediul Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, vor fi derulate direct sau prin intermediul organizaţiilor ori instituţiilor de drept privat. Selectarea organizaţiilor sau instituţiilor de drept privat se face cu respectarea reglementărilor în vigoare privind achiziţiile publice. Între câştigătorul desemnat conform procedurii de achiziţie publică şi Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri se încheie un contract de prestări de servicii în baza căruia se va trece la derularea programului respectiv. 

(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor de conducere a programelor şi cele complementare acestora, de monitorizare, evaluare şi control, vor fi stabilite la aprobarea bugetului fiecărui program, dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul propriu-zis.

(5) abrogat

(6) Fondurile de sprijinire a întreprinderilor mici şi mijlocii stabilite în conformitate cu alin. (1) se alocă cu prioritate programelor prevăzute la art. 251 . 

(7) Programelor prevăzute la art. 251 lit. f) şi k) li se va aloca în mod obligatoriu un procent de cel puţin 20% din fondurile disponibile, stabilite în conformitate cu alin. (1). 

Art. 261. 

(1) Din sumele ce se alocă anual prin bugetul de stat în baza art. 26 alin. (1), o parte reprezintă sprijinul pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care se stabileşte în corelare cu investiţiile efectuate de acestea în active de natura celor prevăzute la art. 24 alin. (6) lit. b) şi alin. (10) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, aferente obiectului de activitate. Sumele alocate cu această destinaţie se stabilesc în limita sumelor plătite cu titlu de impozit pentru profitul reinvestit, începând cu exerciţiul financiar al anului 2005, cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege.

(2) În anul 2005 întreprinderile mici şi mijlocii pot beneficia de drepturile prevăzute la alineatul precedent, pentru activele achiziţionate după data de 1 octombrie 2004, puse în funcţiune până la finele anului respectiv, cu condiţia să nu fi aplicat, pentru aceste active, regimul de amortizare accelerată.

(3) De prevederile alin. (1) beneficiază contribuabilii care nu aplică regimul de amortizare accelerată prevăzut de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Prevederile alin. (1) se aplică în cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al maşinilor, uneltelor şi instalaţiilor, precum şi computerelor şi echipamentelor periferice ale acestora, considerate noi, în sensul că nu au fost anterior utilizate.

(5) Contribuabilii care beneficiază de prevederile alin. (1) au obligaţia de a păstra în patrimoniu activele respective cel puţin o perioadă egală cu jumătate din durata lor normală de utilizare. În cazul nerespectării acestei condiţii, sumele primite de la bugetul de stat potrivit alin. (1) se restituie şi se datorează pentru acestea dobânzi de la data primirii sumelor respective.

Art. 262. 

(1) Ajutoarele financiare nerambursabile acordate pentru realizarea investiţiilor în sectorul producţie şi servicii, prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. a), se derulează prin intermediul organizaţiilor ori instituţiilor de drept privat.

(2) Organizaţiile ori instituţiile de drept privat se selecţionează cu respectarea reglementărilor în vigoare privind achiziţiile publice.

(3) Organizaţiile ori instituţiile publice de drept privat selecţionate au calitatea de agenţii de implementare a ajutoarelor acordate, pentru a căror derulare încheie contracte cu autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii. 

(4) Sumele neutilizate la finele fiecărui an, angajate de autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii cu agenţiile de implementare şi evidenţiate în conturile acestora, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acoperirea obligaţiilor care decurg din contractele de credit încheiate între agenţiile de implementare şi beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile, în limitele sumelor prevăzute în contractele încheiate între autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi agenţiile de implementare. 

Art. 27.

Facilităţile de natura ajutorului de stat, prevăzute de prezenta lege, se vor acorda prin intermediul unor scheme de ajutor de stat sau de ajutor de minimis, elaborate şi implementate în concordanţă cu legislaţia Uniunii Europene şi naţionale în domeniul ajutorului de stat.

CAPITOLUL IVFondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii

Art. 28. 

(1) În vederea îmbunătăţirii accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţare, funcţionează Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, înfiinţat prin hotărâre a Guvernului ca instituţie cu capital de risc, în conformitate cu legislaţia în vigoare, care poate înfiinţa filiale sau unităţi teritoriale fără personalitate juridică.

(2) În scopul sustenabilităţii reţelei teritoriale, Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii cogarantează şi supraveghează activitatea filialelor.

(3) Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de reprezentant al statului ca acţionar majoritar al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, aprobă anual, prin ordin al ministrului finanţelor publice, politica de risc a Fondului. 

(4) La capitalul social al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii pot participa numai autorităţile publice şi instituţiile financiare interne şi internaţionale.

(5) La capitalul social al filialelor Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii pot participa numai autorităţile publice şi instituţiile financiare interne şi internaţionale.

Art. 29.

Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii funcţionează sub forma societăţilor comerciale pe acţiuni, în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 30.

(1) Capitalul social al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, stabilit la înfiinţare, este de 50.000.000.000 lei, având ca sursă de alocare bugetul de stat.

(2) Capitalul social de 50.000.000.000 lei va fi majorat anual, pe o perioadă de 5 ani de la înfiinţare, cu 0,4% din veniturile bugetare.

CAPITOLUL VCoordonarea politicilor şi a programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii

Art. 31.

(1) Guvernul asigură coordonarea politicilor şi a măsurilor de încurajare şi de stimulare a întreprinderilor mici şi mijlocii, monitorizarea şi evaluarea acestora, prin Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, reprezentat la nivel teritorial prin oficii teritoriale, care vor fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. 

(2) Prin ordin al preşedintelui Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri se stabilesc atribuţiile şi se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al oficiilor teritoriale. 

(3) Oficiile teritoriale ale Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri vor alcătui o bază de date cu întreprinderile mici şi mijlocii din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea, care cuprinde şi prezentarea detaliată a obiectului de activitate al fiecăreia. 

(4) În vederea constituirii bazei de date prevăzute la alin. (3), Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului vor încheia un protocol de colaborare având ca obiect schimbul de informaţii cu titlu gratuit privind întreprinderile mici şi mijlocii înregistrate. 

Art. 32. 

Până la data de 31 octombrie a fiecărui an, Guvernul, prin Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prezintă Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, modul în care cadrul macroeconomic, cadrul legislativ şi cel instituţional corespund necesităţilor întreprinderilor mici şi mijlocii, politicile de încurajare şi de stimulare a întreprinderilor mici şi mijlocii adoptate şi stadiul aplicării acestora, măsurile concrete luate în aplicarea acestora şi efectele constatate. Raportul anual trebuie să fie însoţit de programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, care urmează a fi întreprinse în anul calendaristic următor, în vederea aprobării de către Parlament a fondurilor ce se estimează a fi prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul următor. 

CAPITOLUL VISancţiuni

Art. 33.

(1) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:

a)nerespectarea de către regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, respectiv de către autorităţile contractante, a obligaţiilor prevăzute la art. 12  (2)şi art. 14;

b)nerespectarea obligaţiilor prevăzute la  (4), (6)şi (7) ale art. 13.

(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă, după cum urmează:

a)de la 40.000.000 lei la 80.000.000 lei, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a);

b)de la 120.000.000 lei la 240.000.000 lei, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. b).

(3) Cuantumul amenzilor prevăzute la alin. (2) poate fi actualizat prin hotărâre a Guvernului în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.

(4) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul de control împuternicit în acest scop de Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri. 

(5) Dispoziţiile prezentei legi referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, aplicarea sancţiunii amenzii pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se prescrie în termen de 2 ani de la data săvârşirii faptei.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 34.

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificările şi completările ulterioare.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

 

ANEXA Nr. 1

 

DECLARAŢIE
privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii 

  1. Date de identificare a întreprinderii 
  
 Denumirea întreprinderii
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Adresa sediului social
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Cod unic de înregistrare
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Numele si functia
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 (presedintele consiliului de administratie, director general sau echivalent)

 

  1. Tipul întreprinderii 
  
 Indicati, dupa caz, tipul întreprinderii:
 [ ] Întreprindere autonoma. În acest caz, datele din tabelul de mai jos sunt preluate doar din situatia economico-financiara a întreprinderii solicitante. Se va completa doar declaratia, fara anexa nr. 2.
 [ ] Întreprindere partenera. Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform anexei nr. 2, precum si a fiselor aditionale care se vor atasa la declaratie.
 [ ] Întreprindere legata. Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform anexei nr. 2, precum si a fiselor aditionale care se vor atasa la declaratie.

 

III. Date utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii1

    
 Exercitiul financiar de referinta2)
 Numarul mediu anual de salariatiCifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale (mii lei/mii Euro)
    
    

 

   
 Important: Precizati daca, fata de exercitiul financiar anterior, datele financiare au înregistrat modificari care determina încadrarea întreprinderii într-o alta categorie (respectiv micro-întreprindere, întreprindere mica, mijlocie sau mare).[ ] Nu
 [ ] Da (în acest caz se va completa si se va atasa o declaratie referitoare la exercitiul financiar anterior)
  
 Semnatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 (numele si functia semnatarului, autorizat sa reprezinte întreprinderea)
  
 Declar pe propria raspundere ca datele din aceasta declaratie si din anexe sunt conforme cu realitatea.
  
 Data întocmirii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Semnatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

1) Datele sunt calculate în conformitate cu art. 6 din prezenta lege. 

2) Datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. În cazul întreprinderilor nou înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi se declară pe propria răspundere. 

ANEXA Nr. 2

 

CALCULUL
pentru întreprinderile partenere sau legate 

Secţiunile care trebuie incluse, după caz: 

 secţiunea A, dacă întreprinderea solicitantă are cel puţin o întreprindere parteneră (precum şi orice fişe adiţionale); 

 secţiunea B dacă întreprinderea solicitantă este legată cu cel puţin o întreprindere (precum şi orice fişe adiţionale). 

Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate 

     
 Perioada de referinta
  Numarul mediu anual de salariatiCifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Total active (mii lei/mii Euro)
 1. Datele1) întreprinderii solicitante sau din situatiile financiare anuale consolidate (se vor introduce datele din tabelul B1 din sectiunea B2)   
 2. Datele cumulate1) în mod proportional ale tuturor întreprinderilor partenere, daca este cazul (se vor introduce datele din sectiunea A)   
 3. Datele cumulate ale tuturor întreprinderilor legate1) (daca exista) – daca nu au fost deja incluse prin consolidare la pct. 1 din acest tabel (se vor introduce datele din tabelul B2 din sectiunea B)   
 TOTAL   

 

Datele incluse în secţiunea “Total” din tabel trebuie introduse în tabelul “Date utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii” din anexa nr. 1. 

1) Datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. În cazul întreprinderilor nou înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi se declară pe propria răspundere. 

2) Datele întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, sunt determinate pe baza situaţiilor financiare anuale şi a datelor întreprinderii sau, atunci când este cazul, pe baza situaţiilor financiare anuale consolidate ale întreprinderii ori a situaţiilor financiare anuale consolidate în care întreprinderea este inclusă. 

FIŞA DE PARTENERIAT 

  1. Date de identificare a întreprinderii 
  
 Denumirea întreprinderii
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Adresa sediului social
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Codul unic de înregistrare
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Numele, prenumele si functia
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 presedintelui consiliului de administratie, directorului general sau echivalent

 

  1. Date referitoare la întreprinderea legată 
     
 Perioada de referinta
  Numarul mediu anual de salariati3)Cifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale (mii lei/mii Euro)
 Total   

 

NOTA: Aceste date rezultă din conturile sau alte date ale întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă într-un procent de 100% datele întreprinderilor care sunt legate de această întreprindere parteneră, dacă datele din conturile consolidate ale întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare în conturile întreprinderii partenere. Dacă este necesar, se va adăuga “fişa întreprinderii legate” pentru întreprinderile care nu au fost încă incluse prin consolidare. 

  1. Calculul proporţional         

a)Indicaţi exact proporţia deţinută4) de întreprinderea solicitantă (sau de întreprinderea legată prin intermediul căreia se stabileşte legătura de parteneriat), în întreprinderea parteneră la care se referă această fişă: 

  
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Indicaţi, de asemenea, proporţia deţinută de întreprinderea parteneră, la care se referă această fişă, din capitalul social al întreprinderii solicitante (sau în întreprinderea legată) 

  
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b)Introduceţi în tabelul de mai jos rezultatul calculului proporţional obţinut prin aplicarea celui mai mare dintre procentele la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul de la pct. 1. 

Tabelul de parteneriat – A.2.   

     
 ProcentNumarul mediu anual de salariatiCifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale5) (mii lei/mii Euro)
 Valoare rezultata în urma aplicarii celui mai mare procent la datele introduse în tabelul de la pct. 1.   

 

Aceste date se vor introduce în Tabelul A.1. 

3) În cazul în care în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate. 

4) Procent din capitalul social sau din drepturile de vot deţinute, oricare dintre aceste procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporţia deţinută de fiecare întreprindere legată în aceeaşi întreprindere parteneră. 

5) Active totale reprezintă active imobilizate + active circulante + cheltuieli în avans. 

Secţiunea A

Întreprinderi partenere 

Pentru fiecare întreprindere pentru care a fost completată “fişa de parteneriat” (câte o fişă pentru fiecare întreprindere parteneră a întreprinderii solicitante şi pentru orice întreprindere parteneră a oricărei întreprinderi legate, ale cărei date nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale acelei întreprinderi legate), datele din această fişă de parteneriat trebuie să fie introduse în tabelul de mai jos. 

  1. Date de identificare şi date financiare preliminare 

Tabelul A1 

        
 Întreprinderea partenera – Date de identificareNumarul mediu anual de salariatiCifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale (mii lei/mii Euro)
 Numele sau denumirea întreprinderiiAdresa sediului socialCod unic de înregistrareNumele si prenumele presedintelui consiliului de administratie, director general sau echivalent
 1.      
 2.      
 3.      
 4.      
 5.      
 6.      
 7.      
 8.      
 Total   

 

NOTA: 

Aceste date sunt rezultatul unui calcul proporţional efectuat pe baza “fişei de parteneriat”, pentru fiecare întreprindere cu care întreprinderea solicitantă este direct sau indirect parteneră. 

Datele introduse în secţiunea “Total” vor fi introduse la pct. 2 din tabelul “Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate” (referitor la întreprinderile partenere). 

Aceste date rezultă din situaţiile financiare anuale consolidate şi din alte date ale întreprinderii partenere, dacă există, la care se adaugă în proporţie de 100% datele întreprinderilor care sunt legate cu această întreprindere parteneră, în cazul în care acestea nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale întreprinderii partenere. Dacă este necesar, adăugaţi “fişe privind legătura dintre întreprinderi” pentru întreprinderile care nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate. 

Secţiunea B

ÎNTREPRINDERI LEGATE 

  1. Determinarea situaţiei aplicabile întreprinderii care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii: 

[ ] Cazul 1: Întreprinderea solicitantă ţine situaţii financiare anuale consolidate sau este inclusă în situaţiile financiare anuale consolidate ale unei alte întreprinderi (tabelul B1). 

[ ] Cazul 2: Întreprinderea solicitantă sau una ori mai multe întreprinderi legate nu întocmeşte/întocmesc ori nu este/nu sunt inclusă/incluse în situaţiile financiare anuale consolidate (tabelul B2). 

NOTA: 

Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă derivă din situaţiile financiare anuale şi din alte date ale acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere a acelei întreprinderi legate, situată imediat în aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin consolidare6). 

  1. Metode de calcul pentru fiecare caz 

Cazul 1: Situaţiile financiare anuale consolidate reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul B1 de mai jos. 

Tabelul B1 

     
  Numarul mediu anual de salariati7)Cifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale (mii lei/mii Euro)
 Total   

 

Datele introduse în secţiunea “Total” din tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul “Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate”. 

     
  Identificarea întreprinderilor incluse prin consolidare
 Întreprinderea legata (denumire/date de identificare)Adresa sediului socialCod unic de înregistrareNumele si prenumele presedintelui consiliului de administratie, director general sau echivalent
 A.   
 B.   
 C.   
 D.   
 E.   

 

NOTA: 

Întreprinderile partenere ale unei întreprinderi legate, care nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante. Datele aferente acestora şi o “fişă de parteneriat” trebuie adăugate la secţiunea A. 

6) Definiţia întreprinderii legate din prezenta lege. 

7) În cazul în care în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate. 

Cazul 2: Pentru fiecare întreprindere legată (inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se va completa o “fişă privind legătura dintre întreprinderi” şi se vor adăuga datele din situaţiile financiare anuale ale tuturor întreprinderilor legate, prin completarea tabelului B2 de mai jos. 

Tabelul B2 

     
 Întreprinderea numarul:Numarul mediu anual de salariatiCifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale (mii lei/mii Euro)
 1.*)   
 2.*)   
 3.*)   
 4.*)   
 5.*)   
 Total   

 

NOTA 

Datele rezultate în secţiunea “Total” din tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul “Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate” (privind întreprinderile legate).

 

*) Ataşaţi câte o “fişă privind legătura dintre întreprinderi” pentru fiecare întreprindere. 

FIŞA
privind legătura dintre întreprinderi nr. …………
din tabelul B2, secţiunea B
(numai pentru întreprinderile legate care nu sunt incluse
în situaţiile financiare anuale consolidate) 

  1. Date de identificare a întreprinderii 
  
 Denumirea întreprinderii
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Adresa sediului social
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Codul unic de înregistrare
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Numele, prenumele si functia
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 presedintelui consiliului de administratie, directorului general sau echivalent

 

  1. Date referitoare la întreprindere 
     
 Perioada de referinta
  Numarul mediu anual de salariati7)Cifra de afaceri anuala neta (mii lei/mii Euro)Active totale (mii lei/mii Euro)
 Total   

 

Datele trebuie introduse în tabelul B2 din secţiunea B. 

NOTA: 

Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă sunt extrase din situaţiile financiare anuale şi din alte date aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere ale întreprinderii legate, situată imediat în aval sau în amonte de aceasta, dacă nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate. 

Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate ca fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea solicitanta. Datele aferente acestora si “fisa de parteneriat” trebuie introduse în sectiunea A.