Social-Juridic

Scrisoare deschisa catre adulti

Scrisoare deschisa catre adulti

 -opinia unui copil de clasa a VI-a –

 

Am primit saptamana aceasta un articol din partea unui elev clasa a VI-a. Nu dorim sa comentam noi nimic, va lasam pe dumneavoastra cititorii sa o faceti! (echipa LJ)

 

Elev1

CE AS SCHIMBA LA SISTEMUL DE INVATAMANT ROMANESC…

 

1. ORARUL ELEVILOR DIN CLASELE V-VIII SI IX-XI

Pentru un elev din clasele enumerate mai sus, cuvintele ,,vreau acasa mai repede’’ sunt cel mai des folosite. De ce? Pentru ca in Romania, un elev nu are timp sa isi dezvolte activitatile din cauza orarului prost aranjat.

Pe langa faptul ca sapte ore din zi ei le petrec acolo, cand ajung acasa, pe primul plan nu sunt doar temele. Normal, ar trebui sa manance, sa se poata odihni, sa mai aiba timp pentru alte activitati. Dar nu, la noi, in clasele enumerate mai sus, orele incep la 12:00, 13:00 sau chiar si mai devreme, la 10:00, se termina la 17:00, 18:00 sau chiar 19:00. Ce o fi in mintea celor care programeaza orele asa? Ca nu este deloc obositor? Gresit. Dupa atatea ore de stat in acel spatiu, cu fata numai in carti, orice elev este obositt. Cand mai au timp si de lucrurile ,,umane’’? Nimeni nu stie.

,,Fiti copii!’’ cand? In afara scolii? De unde timp? Daca nici pentru lucrurile care tin de scoala nu au destule minute, ore, zile, de unde si pentru pasiuni? Sunt curioasa, este vreun copil care nu se plange de orele petrecute la scoala?

2.MATERIILE CARE SE PREDAU IN SCOLI

Nu toata lumea se pricepe la toate lucrurile. De fapt, in esenta, fiecare este un geniu in ceea ce i-a fost dat sa faca. Scoala este baza in viata oricui. Interesant, nu? Daca ar fi asa, copiii ar trebui sa se pregateasca inca de cand sunt mici pentru ce cred ei ca vor sa faca in viata. Dar la noi, este viceversa.

In Romania, un copil nu are dreptul de a alege. Trebuie sa invete la toate materiile, (in jur de 10-15), desi in mare parte, doar cinci il pasioneaza. De ce, daca un copil vrea sa devina professor de lb. romana, nu se poate concentra doar pe acest lucru? Ok, trebuie sa stie cate putin din fiecare. Dar cu toate astea, la noi nu exista un sistem care sa puna pe primul plan doar cateva materii, la care sa se invete destul de mult, iar pe langa acestea, materii care chiar ii ajuta pe elevi cu ceva, dar despre care sunt mai putin pasionati, sau nu le-a fost dat sa se priceapa la asa ceva. La noi, toti trebuie sa fie la fel, desi in final fiecare este unic. De ce un copil caruia, sa zicem , ii este dat sa fie un IT-ist, trebuie sa se concentreze si la lucru manual, sport, religie? Cand pe el nici nu il pasioneaza, si probabil nu este nici destul de priceput.

Materiile sunt foarte bune “prietene” cu notele. In scoli, in Romania, exista COMPETIVITATE. Fiecare incearca sa il depaseasca pe celalalt. Desi, fiecare ar trebui sa se depaseasca pe sine. Aceasta competivitate este datorata notelor.

Notele ii descurajeaza pe elevi. La noi, daca iei sapte pe o lucrare profesorii te pot considera vanzator la mega image. Cand pe de alta parte, de exemplu, in UK, 75 de puncte sunt notate drept ,,A+”, ceea ce poate fi echivalentul lui 10, la noi in Romania. Time to move to the UK J. De asemenea, in UK, America copiii au dreptul de a-si alege materiile. Iar pe langa asta, le sunt predate doar baza.

Ceea ce vreau eu sa spun este ca nu toate materiile sunt folositoare pentru un elev. Asta depinde si de la copil la copil. Trecand peste asta, sa zicem ca tot trebuie ca elevii sa invete la toate materiile. Dar daca tot se dau examene importante in clasele VIII, XII de ce atunci nu se poate renunta la materiile mai puin importante pentru ca elevii sa se poata concentra pe materiile la care dau examenul? Inca o adaugare, iar cu asta am terminat: daca un professor nu ne poate preda materiile, cum se asteapta ca noi sa putem fi buni la toate?

3.SALILE DE CLASA, OBIECTELE FOLOSITOARE SAU NU, CANTINA

Incepem cu salile de clasa. Facem o comparatie intre America si Romania. La noi, incaperile in care elevii invata sunt dotate cu banci, scaune, table, cuier si catedra. In America, salile de clasa au MacBook-uri, scaune pe care nu ai impresia sa cazi cand te asezi pe ele, banci curate, care nu sunt desenate de copiii mai mici si asa mai departe. Vreo diferenta? Multe.

Daca tot s-a ivit sa pomenesc despre laptopuri, in Romania, orice obiect precum calculatoarele, iPad-urile si telefoanele sunt interzise. De ce? Pentru ca ii distrag pe elevi, din cauza retelelor de socializare din zilele astea. Intrebarea la care nimeni nu imi raspunde este insa, de ce daca s-au inventat, nu le folosinm cu cap? Ar fi foarte simplu ca tot ce distrage sa fie blocat, iar in rest, elevii sa aiba posibilitatea sa caute cand au o nelamurire si asa mai departe. Asa functioneaza lucrurile si peste ocean. Parerea mea este ca trebuie sa margem inainte, sa avansam si impreuna cu tehnologia, pentru ca nu putem trai in trecut.

Alte cuvinte frecvent folosite de elevi sunt: ,,mi-e foame!”. Asta ar putea fi o alta problema in Romania, pentru ca la noi, 0/10 scoli au cantina, cand in afara, termenul de ,,cafeteria”(restaurant cu autoservire) este bine cunoscut, deoarece cam toate scolile au. Da, stiu, cu toate astea ei se plang ca mancarea nu arata bine, dar asta poate fi schimbat.

Ar mai fi multe lucruri despre care s-ar putea discuta, dar ma opresc aici pentru azi.

Parerea mea este strict personala. Sper ca nu am gresit cu nimic, desi din greseli invata omul.Pana la urma, e bine sa ne exprimam, poate schimbam si noi ceva in bine,ca doar in mai mult rau nu se poate.

 

evaluaredigitala.ro